نوشته شده توسط : طاهرزاده

اخلاق سیاسی – اجتماعی در سیره نبوی


 


 

1. صداقت

راستگویی در شریعت مقدس از جایگاه بلندی برخوردار و از اصول خدشه‌ناپذیر اخلاق اجتماعی شمرده شده است . در اهمیت و ارزشمندی صداقت همین بس كه خداوند خود را به بالاترین درجه آن متصف ساخته است: «و من اصدق من الله حدیثا (1)؛ و راستگوتر از خدا در سخن كیست؟» و در مرحله بعد، صداقت را از ویژگی‌های پیامبران الهی شمرده است: «و صدق المرسلون(2)؛ و پیامبران راست می‌گفتند.»

از امام صادق علیه السلام نقل شده است:

ان الله عزوجل لم یبعث نبیا الا بصدق الحدیث و اداء الامانة الی البر و الفاجر (3)؛ خداوند متعال هیچ پیامبری را نفرستاد مگر به راستگویی و ادای امانت به نیكوكار و بدكار .

 

مهربانی و رأفت پیامبر صلی الله علیه و آله نسبت به امت نشأت گرفته از صفت رحیمیت خدادادی آن حضرت است:

"فیما رحمة من الله لنت لهم و لو كنت فظا غلیظ القلب لانفضوا من حولك" ؛ پس تو به لطف و رحمت الهی با آنان نرمخو شدی و اگر درشتخوی و سخت‌دل بودی بی‌شك از گرد تو پراكنده می‌شدند .

 

امام در این سخن نورانی به هر دو بُعد صدق پیامبران اشاره كرده؛ بعد گفتاری و بعد رفتاری و عملكردی آنان .

در میان پیامبران الهی رسول اكرم صلی الله علیه و آله از عالی‌ترین رتبه ...



:: بازدید از این مطلب : 762
|
امتیاز مطلب : 89
|
تعداد امتیازدهندگان : 27
|
مجموع امتیاز : 27
تاریخ انتشار : سه شنبه 6 ارديبهشت 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : طاهرزاده

اخلاق سیاسی در سیره ی امام علی(ع)

اسوه ای کامل

حضرت علی علیه السلام از زمان ظهور اسلام همواره در جبهه ی حقّ بود و رفتار و شجاعت و جوانمردی اش تصویری زیبا از اسلام را متجلّی می کرد. او جلوه ی واقعی و کامل حق به شمار می آید. در کردار، جهاد، ایثار، تقوا، پاسداری از اسلام، ستیز با شرک، و در دانش، ایمان و عمل صالح، عالی ترین نمونه از تربیت شدگان مکتب قرآن و رسول بود. حضرت علی علیه السلام از آغاز بعثت رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم در راه حق مجاهده کرد و هیچ گاه برای هوای نفس و قدرت طلبی دست به شمشیر نبرد. او در تمام جنگ های صدر اسلام یک هدف را تعقیب می کرد و آن، ترویج دین اسلام و حاکم کردن اخلاق دینی بر اخلاق جاهلی بود.

یکی از زیباترین جلوه های انگیزه ی الهی حضرت، پیکار «خندق» است. در این جنگ سرنوشت ساز که پیروزی در آن برای هردو جبهه ی حق و باطل تعیین کننده ی مسیر آینده بود، حضرت ...



:: بازدید از این مطلب : 752
|
امتیاز مطلب : 69
|
تعداد امتیازدهندگان : 21
|
مجموع امتیاز : 21
تاریخ انتشار : سه شنبه 6 ارديبهشت 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : طاهرزاده

آثار ياد خدا در زندگى

سيد غلامعباس طاهرزاده
كادر علمى پژوهشكده تحقيقات اسلامى
چكيده
يـاد خـدا در هـمـه مـراحـل زنـدگـى ـ از تـولد تـا مرگ ، و قيامت ـ با ما خواهد بود. نوشته حـاضـر بـه بـررسـى شـمـه اى از آثـار و بـركـات ذكر و ياد خدا در زندگى انسان مى پردازد. ما در اين مقاله ، پس از مقدمه اى كوتاه و بيان حقيقت ذكر، به آثار دنيوى و اخروى ياد خدا مى پردازيم .
كليدواژه ها: ذكر، ياد خدا، آثار ذكر، آثار دنيوى ، آثار اخروى .
مقدمه
ياد خدا از زيباترين و بهترين جلوه هاى عبوديّت ، و اساسى ترين و بنيادى ترين طريق بـنـدگـى و سـلوك الى اللّه اسـت . اگر ياد خدا در رفتار وزندگى آدمى طلوع كند، آثار ارزشـمـنـدى از خـود بـه جـاى مـى گـذارد؛ هـمـچـنـان كـه غـفـلت از آن نيز سبب بروز آثار زيانبارى مى گردد.
قرآن ، چه زيبا مى فرمايد:
يـَا اءَيُّهـَا الَّذِيـنَ اَّمـَنـُوا لاَ تـُلْهـِكـُمْ اءَمـْوَالُكـُمْ وَلاَ اءَوْلاَدُكـُمْ عـَن ذِكـْرِ اللَّهِ وَمَن يَفْعَلْ ذلِكَ فـَاءُولئِكَ هـُمُ الْخـَاسـِرُونَ (مـنـافـقـون : 9)؛ اى كـسـانـى ...



:: بازدید از این مطلب : 732
|
امتیاز مطلب : 90
|
تعداد امتیازدهندگان : 25
|
مجموع امتیاز : 25
تاریخ انتشار : سه شنبه 6 ارديبهشت 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : طاهرزاده

   امروزه اندیشمندان به پرسشی بنیادی می اندیشند:چرا زندگی انسان عصر جدید با همه ی پیشرفت ها،گرفتار نوعی عدم تعادل شده است؟ انسان عصر جدید کارهای بزرگی انجام داده است که در گذشته قابل تصور نبود. پیشرفت علمی،رفاه و آسایش،کاهش مرگ و میر ناشی از بیماری ها، توسعه ی بهداشت،گسترش ارتباطات، توجه به ورزش و شورو نشاط در میدان های ورزشی از جمله ی این پیشرفت هاست.
از سوی دیگر،متأسفانه در حالی که صدها میلیون انسان بر روی کره ی زمین اسیر فقر،گرسنگی،رنج و بیماری اند، بیشترین ثروت جهان در اختیار گروهی محدود است و آنان سرگرم لذت های خودند و به این وضع توجهی ندارند. از جملهی پرسودترین تجارت های جهانی که در اختیار کشورهای پیشرفته است،تجارت اسلحه،مواد مخدر،مشروبات الکلی و روابط نامشروع و غیرقانونی جنسی است. سلاح های کشتارجمعی، شیمیایی و اتمی که به وسیله ی کشورهای بزرگ تولید شده، جهان را تهدید می کند.قاچاق زنان و کودکان کشورهای فقیر به کشورهای ثروتمند،تولید انواع مواد تخدیر کننده،افزایش ناامنی خانواده ها و به خصوص کودکان و زنان از مشکلات دیگر دنیای امروز است.

چرا باید زندگی بشر در عصر دانایی با چنین مشکلاتی همراه باشد؟ چرا برخی انسان ها آن چنان به زندگی دنیوی خود سرگرم اند که ناله ی گرسنگان و فریاد مظلومان را نمی شنوند؟ چرا چرا برخی جوامع در عین برخورداری و رفاه،به انواع مواد مخدر پناه می برند و آمار خودکشی ها وحشتناک و روز افزون است؟
آیا یکی از علت های آن، غفلت انسان امروز از حیات اخروی نیست؟ آیا او خویشتن حقیقی خویش را که میل به جاودانگی دارد، فراموش نکرده است و آیا این فراموشی، تعادل حیات او را برهم نزده است؟
قرآن کریم به زیبایی، سرنوشت کسانی را که مرگ و زندگی برتر را فراموش می کنند چنین ترسیم می کند:

: الَّذِينَ اتَّخَذُوا دِينَهُمْ لَهْواً وَلَعِباً وَغَرَّتْهُمُ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا فَالْيَوْمَ نَنْسَاهُمْ کَمَا نَسَوا لِقَاءَ يَوْمِهِمْ هذَا وَمَا کَانُوا بِآيَاتِنَا يَجْحَدُونَ   ﴿ 51 ﴾     جزء 8   
 
همانها که دین و آیین خود را سرگرمى و بازیچه گرفتند، و زندگى دنیا آنان را مغرور ساخت ،امروز ما آنها را فراموش مى کنیم ، همان گونه که لقاى چنین روزى را فراموش کردند و آیات ما را انکار نمودند. Who took their religion for a sport and pastime, and whom the life of the world beguiled. So this day We have forgotten them even as they forgot the meeting of this Day and as they used to deny Our tokens.  

پس به خود بیاییم که ما سرانجام به کجا باز می گردیم و زندگی ابدی ما در کجاست؟

جزءها را روی ها سوی کل است **** بلبلان را عشق با روی گل است

آنچه از دریا به دریا می رود**** از همان جا کامد،آن جا می رود         



:: بازدید از این مطلب : 880
|
امتیاز مطلب : 77
|
تعداد امتیازدهندگان : 21
|
مجموع امتیاز : 21
تاریخ انتشار : سه شنبه 6 ارديبهشت 1398 | نظرات ()

صفحه قبل 1 صفحه بعد